Kategorie produktów

Makaron – produkt na miarę XXI wieku

Środa, 17 marca 2010 HURT & DETAL Nr 3 (49) / 2010
Żyjemy coraz intensywniej i szybciej, co nie pozostaje bez wpływu na nasze preferencje kulinarne. W warunkach zmieniającego się sposobu odżywiania doskonale odnajduje się makaron, jako produkt szybki w przygotowaniu i niedrogi. W zeszłym roku rynek ten odnotował wzrost, dlatego warto posiadać szeroką ofertę makaronów na półkach sklepowych.

Polska nie jest makaronową potęgą, daleko nam do słynących z zamiłowania do pasty Włochów, jednak rynek ten dość dynamicznie się rozwija. Według badań firmy MEMRB osiągnął w zeszłym roku wartość 781 mln zł, a wielkość sprzedaży wyniosła 123 mln kg. Jedną z jego głównych cech jest duże zróżnicowanie. „Rynek makaronów w Polsce charakteryzuje się regionalizacją ze względu na pole działania poszczególnych producentów. Obecnie, według różnych szacunków, liczba firm, które wytwarzają makaron w Polsce kształtuje się na poziomie około stu. Należy jednak podkreślić, że ponad połowę produkcji, zarówno pod względem ilościowym jak i wartościowym, wytwarza pierwsza dziesiątka najbardziej liczących się firm w Polsce. Z czego tylko trzy, cztery mają zasięg ogólnopolski. Pozostałe firmy to w większości mali producenci, wytwarzający na potrzeby rynku lokalnego” – twierdzi Paweł Wojnicz, Regionalny Kierownik Sprzedaży – Makarony Bartolini.

Na  kształt rynku makaronów ma wpływ wiele czynników, takich jak ceny paliw i energii, surowców do produkcji makaronu, kursy walut. Im słabsza pozycja złotówki, tym mniejszy popyt na makarony importowane, a większy na makarony rodzime. Ponadto nie bez znaczenia jest zmieniający się styl życia polskich konsumentów, którzy z jednej strony coraz częściej przygotowują potrawy, w których głównymi składnikami są makaron i sos, a z drugiej nadal preferują zupy z dodatkiem właśnie makaronu.

„Po latach spędzonych w pracy, erze fast foodów i szybkiego tempa życia, nadszedł czas na kultywowanie życia prywatnego w gronie najbliższych – znajomych i rodziny – wspólnych posiłków i wspólnego gotowania. Wpływa to przede wszystkim na większą znajomość wartości odżywczych poszczególnych produktów, w tym makaronu.

Nie jest on już tylko zamiennikiem popularnych nad Wisłą ziemniaków, ryżu czy kaszy, ale jest traktowany jako pełnowartościowy element zdrowej diety, bogaty w witaminę A, E, potas, magnez, żelazo czy serotoninę” – mówi Marek Feruś, Wiceprezes Zarządu Makarony Polskie S.A. Poza tym coraz częściej poszukujemy nowych smaków – chcemy, żeby nasza kuchnia była smaczna, kolorowa i zdrowa.

Producenci starają się nadążać za wszystkimi trendami i proponują szeroką gamę makaronów. Wśród nich można znaleźć różne gatunki, rodzaje a nawet i kolory (np. makaron barwiony na zielono sokiem ze szpinaku). Dla wielbicieli tradycyjnych smaków w ofercie są makarony produkowane z mąki pszennej  i jajeczne, które najbardziej w smaku przypominają makaron domowy i o nich warto pamiętać zaopatrując swój sklep. Zdaniem Pawła Wojnicza w tej kategorii najpopularniejsze są różnego rodzaju krajanki, wstążki, świderki, muszelki i gniazdka. Poza tym konsumenci mają także swoje preferencje dotyczące wielkości opakowań w jakich powinien być zapakowany makaron. Według badań Nielsena w okresie od lutego 2009 do stycznia 2010 roku najlepiej sprzedawały się półkilogramowe opakowania – 36,9% konsumentów zdecydowało się na ich zakup. Porównywalnie popularne były makarony 250 g – 30,5% udziału w rynku. Zaraz za nimi znalazły się te o gramaturze 400 – 25,1%. Z kolei dużo mniejszym zainteresowaniem cieszyły się makarony w kilogramowych opakowaniach, uzyskując 3,3% udział i pozostając w tyle nawet za tymi w pozostałych gramaturach, które odnotowały 4,1% udziału wartościowego w rynku.

Konsumenci, którzy dbają o linię i lubią dania al dente, powinni znaleźć w ofercie makarony z pszenicy durum (tzw. twardej), wśród których przodują świderki, penne, spaghetti i kokardki. Ten rodzaj makaronu ma szerokie zastosowanie w modnej w ostatnich latach kuchni śródziemnomorskiej. Na rynku możemy znaleźć coraz więcej makaronów importowanych głównie z Włoch, które przyciągają konsumentów ciekawymi kształtami i odmiennym od rodzimych wyrobów smakiem. „Rosnące tępo życia Polaków, a tym samym brak czasu na przygotowywanie pracochłonnych potraw, sprzyja rosnącemu zainteresowaniu prostą i zdrową kuchnią włoską, a pasta to przecież jej podstawa. Uznanie, jakim cieszą się na całym świecie makarony włoskie oraz ich adekwatna do jakości, niewygórowana cena, pozwala sądzić, że sprzedaż tych makaronów będzie systematycznie rosła” – przewiduje Anna Adaszewska, Marketing Manager Italmex.

Rynek makaronów jest w dobrej kondycji i odnotowuje, zwłaszcza w przypadku makaronów walcowanych, stały i stabilny wolumen sprzedażowy, a prognozy co do jego przyszłości są optymistyczne, co potwierdzają nie tylko badania instytutów, ale również producenci. „Kategoria makaronów ma olbrzymi potencjał i nadal będzie się rozwijać. Wynika to, między innymi, z szerszego wykorzystania tego produktu do przyrządzania potraw oraz z chęci skrócenia czasu przygotowywania posiłków w domu. Duże znaczenie dla zwiększającego się popytu na makarony przypisywane jest także wzrastającej ofercie rynkowej pod względem nowych gatunków i kształtów makaronów” – mówi Marta Głogowska, Brand Manager Index Food.

Zapotrzebowanie na makaron powinno utrzymywać się na stałym poziomie, zmieniającym się okresowo pod wpływem preferencji kulinarnych i zamożności klientów. „Nie musimy obawiać się o popyt na produkty makaronowe. Przez ostatnie lata, mimo spadku sprzedaży niektórych podobnych produktów, konsumpcja makaronu wykazuje tendencje wzrostowe” – dodaje Marek Feruś z Makaronów Polskich.

Można przypuszczać, że wraz z rosnącą świadomością  konsumenta, w przyszłości zwiększą swoje udziały w rynku makarony ekologiczne, których sprzedaż obecnie jest na niskim poziomie. Ten segment rynku jest jednak w fazie ciągłego rozwoju, warto więc obserwować tę kategorię produktów, by w porę zaopatrzyć sklepowe półki w smaczne i zdrowe makarony.

Aleksandra Syrtów

tagi: Makaron – produkt na miarę XXI wieku ,