Polska nie jest makaronową potęgą, daleko nam do słynących z zamiłowania do pasty Włochów, jednak rynek ten dość dynamicznie się rozwija. Według badań firmy MEMRB osiągnął w zeszłym roku wartość 781 mln zł, a wielkość sprzedaży wyniosła 123 mln kg. Jedną z jego głównych cech jest duże zróżnicowanie. „Rynek makaronów w Polsce charakteryzuje się regionalizacją ze względu na pole działania poszczególnych producentów. Obecnie, według różnych szacunków, liczba firm, które wytwarzają makaron w Polsce kształtuje się na poziomie około stu. Należy jednak podkreślić, że ponad połowę produkcji, zarówno pod względem ilościowym jak i wartościowym, wytwarza pierwsza dziesiątka najbardziej liczących się firm w Polsce. Z czego tylko trzy, cztery mają zasięg ogólnopolski. Pozostałe firmy to w większości mali producenci, wytwarzający na potrzeby rynku lokalnego” – twierdzi Paweł Wojnicz, Regionalny Kierownik Sprzedaży – Makarony Bartolini.
Na kształt rynku makaronów ma wpływ wiele czynników, takich jak ceny paliw i energii, surowców do produkcji makaronu, kursy walut. Im słabsza pozycja złotówki, tym mniejszy popyt na makarony importowane, a większy na makarony rodzime. Ponadto nie bez znaczenia jest zmieniający się styl życia polskich konsumentów, którzy z jednej strony coraz częściej przygotowują potrawy, w których głównymi składnikami są makaron i sos, a z drugiej nadal preferują zupy z dodatkiem właśnie makaronu.
„Po latach spędzonych w pracy, erze fast foodów i szybkiego tempa życia, nadszedł czas na kultywowanie życia prywatnego w gronie najbliższych – znajomych i rodziny – wspólnych posiłków i wspólnego gotowania. Wpływa to przede wszystkim na większą znajomość wartości odżywczych poszczególnych produktów, w tym makaronu.
Nie jest on już tylko zamiennikiem popularnych nad Wisłą ziemniaków, ryżu czy kaszy, ale jest traktowany jako pełnowartościowy element zdrowej diety, bogaty w witaminę A, E, potas, magnez, żelazo czy serotoninę” – mówi Marek Feruś, Wiceprezes Zarządu Makarony Polskie S.A. Poza tym coraz częściej poszukujemy nowych smaków – chcemy, żeby nasza kuchnia była smaczna, kolorowa i zdrowa.
Producenci starają się nadążać za wszystkimi trendami i proponują szeroką gamę makaronów. Wśród nich można znaleźć różne gatunki, rodzaje a nawet i kolory (np. makaron barwiony na zielono sokiem ze szpinaku). Dla wielbicieli tradycyjnych smaków w ofercie są makarony produkowane z mąki pszennej i jajeczne, które najbardziej w smaku przypominają makaron domowy i o nich warto pamiętać zaopatrując swój sklep. Zdaniem Pawła Wojnicza w tej kategorii najpopularniejsze są różnego rodzaju krajanki, wstążki, świderki, muszelki i gniazdka. Poza tym konsumenci mają także swoje preferencje dotyczące wielkości opakowań w jakich powinien być zapakowany makaron. Według badań Nielsena w okresie od lutego 2009 do stycznia 2010 roku najlepiej sprzedawały się półkilogramowe opakowania – 36,9% konsumentów zdecydowało się na ich zakup. Porównywalnie popularne były makarony 250 g – 30,5% udziału w rynku. Zaraz za nimi znalazły się te o gramaturze 400 – 25,1%. Z kolei dużo mniejszym zainteresowaniem cieszyły się makarony w kilogramowych opakowaniach, uzyskując 3,3% udział i pozostając w tyle nawet za tymi w pozostałych gramaturach, które odnotowały 4,1% udziału wartościowego w rynku.
Konsumenci, którzy dbają o linię i lubią dania al dente, powinni znaleźć w ofercie makarony z pszenicy durum (tzw. twardej), wśród których przodują świderki, penne, spaghetti i kokardki. Ten rodzaj makaronu ma szerokie zastosowanie w modnej w ostatnich latach kuchni śródziemnomorskiej. Na rynku możemy znaleźć coraz więcej makaronów importowanych głównie z Włoch, które przyciągają konsumentów ciekawymi kształtami i odmiennym od rodzimych wyrobów smakiem. „Rosnące tępo życia Polaków, a tym samym brak czasu na przygotowywanie pracochłonnych potraw, sprzyja rosnącemu zainteresowaniu prostą i zdrową kuchnią włoską, a pasta to przecież jej podstawa. Uznanie, jakim cieszą się na całym świecie makarony włoskie oraz ich adekwatna do jakości, niewygórowana cena, pozwala sądzić, że sprzedaż tych makaronów będzie systematycznie rosła” – przewiduje Anna Adaszewska, Marketing Manager Italmex.
Rynek makaronów jest w dobrej kondycji i odnotowuje, zwłaszcza w przypadku makaronów walcowanych, stały i stabilny wolumen sprzedażowy, a prognozy co do jego przyszłości są optymistyczne, co potwierdzają nie tylko badania instytutów, ale również producenci. „Kategoria makaronów ma olbrzymi potencjał i nadal będzie się rozwijać. Wynika to, między innymi, z szerszego wykorzystania tego produktu do przyrządzania potraw oraz z chęci skrócenia czasu przygotowywania posiłków w domu. Duże znaczenie dla zwiększającego się popytu na makarony przypisywane jest także wzrastającej ofercie rynkowej pod względem nowych gatunków i kształtów makaronów” – mówi Marta Głogowska, Brand Manager Index Food.
Zapotrzebowanie na makaron powinno utrzymywać się na stałym poziomie, zmieniającym się okresowo pod wpływem preferencji kulinarnych i zamożności klientów. „Nie musimy obawiać się o popyt na produkty makaronowe. Przez ostatnie lata, mimo spadku sprzedaży niektórych podobnych produktów, konsumpcja makaronu wykazuje tendencje wzrostowe” – dodaje Marek Feruś z Makaronów Polskich.
Można przypuszczać, że wraz z rosnącą świadomością konsumenta, w przyszłości zwiększą swoje udziały w rynku makarony ekologiczne, których sprzedaż obecnie jest na niskim poziomie. Ten segment rynku jest jednak w fazie ciągłego rozwoju, warto więc obserwować tę kategorię produktów, by w porę zaopatrzyć sklepowe półki w smaczne i zdrowe makarony.
Aleksandra Syrtów
tagi: Makaron – produkt na miarę XXI wieku ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...